همه آهنگ ها

مصاحبه با مایک لازاریدیس بنیانگذار و مدیرعامل بلکبری

مصاحبه با مایک لازاریدیس بنیانگذار و مدیرعامل بلکبری
مصاحبه با مایک لازاریدیس بنیانگذار و مدیرعامل بلکبری

تمشک سیاه دیجیتالی

فارس 98

شاید شما تا به حال به دلیل نبود محصولات بلک‌بری در کشور ما، نام بلک‌بری را نشنیده باشید. بلک‌بری‌ها برای اولین بار در سال 1999 میلادی به کاربران معرفی شدند و سر و صدای بسیاری به پا کردند. این ابزار در ابتدا با نام استرابری که در فارسی به معنای توت‌فرنگی است به بازار آمد اما پس از مدتی بنا به تمایل افراد سازنده آن به توت‌سیاه یا همان بلک‌بری، به این عنوان تغییر نام داد.

بلک‌بری در حقیقت خدمات پیشرفته‌ای را به صورت بیسیم در اختیار افراد مختلف قرار می‌دهد. هر فرد با در اختیار داشتن یک بلک‌بری می‌تواند دستگاهی را برای داده‌هایی با قالب‌های متفاوت داشته باشد. به طور مثال شما با داشتن یک بلک‌بری می‌توانید از ایمیلی که دریافت می‌کنید، صفحات مختلف وب را باز کنید و در همان حال از یک شماره تلفنی که روی صفحه وب می‌بینید اقدام به ایجاد تماس تلفنی با آن کنید. به عبارت دیگر یک بلک‌بری ابزاری است که شما با استفاده از آن می‌توانید با ترکیب روش‌های بیسیم و دستگاه‌های بیسیم از نرم‌افزارها و امکانات مربوط به تلفن‌های همراه استفاده کرده و یک وسیله همه کاره را در اختیار بگیرید.

مایک لازاریدیس، بنیان‌گذار بلک‌بری است. او در کشور ترکیه متولد شده است و اصلیت خانواده‌اش به یونان برمی‌گردد. مایک در سال 1984 تحقیق و مطالعات گسترده‌ای را آغاز کرد که منجر به طراحی گوشی‌های بلک‌بری شد. کسب این موفقیت راه را برای ادامه فعالیت‌های مایک باز کرد و او در سال 2000 توانست بیش از 100 میلیون دلار، برای ایجاد یک موسسه مطالعات فیزیک نظری سرمایه‌گذاری کند. جالب است بدانید او در سن 15 سالگی به این دلیل که توانسته بود تمامی کتاب‌های علمی کتابخانه ملی را مطالعه کند، موفق شد جایزه‌ای را کسب کند. مایک لازاریدیس، مدیرعامل شرکت Research In Motion است که در همان سال 1984 توسط خودش بنیان گذاشته شد و این شرکت توانست دستگاهی به نام بلک‌بری را معرفی کند و با کمک آن تغییرات عمده‌ای را در ارتباطات بیسیم به وجود آورد.

در حال حاضر دستگاه‌های بلک‌بری ابزارهای قدرتمندی هستند که با کمک آن‌ها می‌توان تمامی ابزارهای ارتباطی را با هم در یک وسیله به همراه داشت. پایگاه crackberry.com مصاحبه‌ای را با او انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانیم.

  • شما از سال 1999 تا به حال در حدود 60 میلیون دستگاه بلک‌بری به بازار عرضه کرده‌اید، این در حالی است که شرکتی مانند اپل تنها در عرض 2 سال توانسته است بیش از 30 میلیون iPhone و iPod لمسی به بازار عرضه کند. نظر شما در این مورد چیست؟

اگر منظور شما این است که کاری را که ما در زمان 10 سال انجام داده‌ایم، اپل در 2 سال انجام داده است، اشتباه فکر می‌کنید. ما بیشتر از نصف دستگاه‌هایمان را از 2 سال گذشته تاکنون عرضه کرده‌ایم و فروش ما روز‌به‌روز در حال افزایش است. ما با ارائه تلفن‌های هوشمند خود گام بزرگی برداشته‌ایم که نسبت به آن بسیار امیدوارم.

  • فکر می‌کنید که از دیدگاه کارشناسان هم، شما در حال حاضر در جایگاه خوبی قرار گرفته‌اید؟

در زمان بحران اقتصادی همه شرکت‌ها با مشکل مواجه شدند و به نظر من شرکت‌هایی راحت‌تر از این بحران گذر خواهند کرد که از نظر نام تجاری مورد اعتماد مردم باشند. به نظر بسیاری از افراد بلک‌بری یک نام تجاری مورد اطمینان برای همه است و این کلید موفقیت ما در بازار بوده است.

  • تصور می‌کنم بیش از همه شما با شرکت اپل در تولید محصولات‌تان رقابت دارید. این موضوع صحت دارد؟

به خاطر تشابهی که در تولید محصول داریم، ناخودآگاه این رقابت ایجاد می‌شود و در حال حاضر هم در طول عمر بیشتر باتری محصولات‌مان با اپل رقابت می‌کنیم. البته باید بگویم که بسیاری از تکنیک‌های بهینه‌سازی که امروزه دیگر شرکت‌ها به آسانی از آن‌ها استفاده می‌کنند سال‌ها پیش توسط کارشناسان و محققان بلک‌بری طراحی شده و توسعه پیدا کرده بود.

  • تصمیم شما برای ایجاد یک مرورگر مشخص برای محصولات شرکت‌تان تا چه حد جدی شده است؟

به نظر من طراحی و توسعه و گذشته از این دو مورد تثبیت یک مرورگر در میان کاربران کار بسیار مشکلی است و به ریسک بالایی احتیاج دارد. ما دوست داریم تا از یک مرورگر اختصاصی استفاده کنیم اما هنوز از سرمایه‌گذاری در بخشی که زیاد در آن تجربه نداریم، خیلی مطمئن نیستم. برای من در حال حاضر مسائلی چون پهنای باند شبکه، عمر باتری، اندازه صفحه نمایش، سرعت پردازنده بالاتر و چگونگی مطالب وب‌سایت‌مان از اولویت بالاتری برخوردار است.

  • خودتان از بلک بری راضی هستید؟

به نظر من دستگاه‌های بلک‌بری به صنعت فناوری‌ها کمک بسیاری کردند. در زمینه تجارت هم بلک‌بری یک انقلاب را به وجود آورد که برای من بسیار با ارزش است. با این اوصاف حتما از آن راضی هستم.

منبع:روزنامه بایت

ویرایش و گردآوری:فارس 98


(1) داستان برند بلکبری هوشمندی و امنیتی
داستان برند بلکبری هوشمندی و امنیتی که برای بقا تلاش میکند


(2) مطالب جدید - شبکه اجتماعی فیس نما
مؤسس بلکبری سهام این شرکت را فروخت. مایک لازاریدیسMike Lazaridis یکی از مؤسسان بلکبری بیشتر سهام خود در این شرکت را واگذار کرد و این طور که اسناد مربوط به تالار بورس نشان میدهد برای فروش این میزان سهام 26 میلیون دلار گرفت.


(3) چرا نسخه 10 سیستمعامل Blackberry دوباره تبدیل به یک ابر
بعد از شکست سهمگین مایک لازاریدیس و جان بالسیلیه مدیرعاملان پیشین و موسسان شرکت rim درحفظ سهم بازار نادیده گرفتن حضور آیفون و پس از آن اندروید و رهبری نامناسب برای هدایت محصولات به سمت نیازهای بازار در کنار افت شدید


(4) داستان برند بلکبری هوشمندی و امنیتی که
داستان برند بلکبری هوشمندی و امنیتی که برای بقا تلاش میکند


(5) batman1 - مرتضیمدیر گروه موبایل کامپیوتر - شبکه اجتماعی
مؤسس بلکبری سهام این شرکت را فروخت. مایک لازاریدیسMike Lazaridis یکی از مؤسسان بلکبری بیشتر سهام خود در این شرکت را واگذار کرد و این طور که اسناد مربوط به تالار بورس نشان میدهد برای فروش این میزان سهام 26 میلیون دلار گرفت.


(6) مصاحبه با بابک ثقفی مدیرعامل مادیران مسائل مشکلات و
در گفتوگوی هفتهی گذشته با بابک ثقفی مدیرعامل شرکت صنایع ماشینهای اداری ایران مادیران به مسائل مختلف ازجمله مشکلات و موانع تولید در کشور و نیز وضعیت فعلی محصولات برندهای مادیران پرداختیم. این مصاحبه زومیت را از


(7) بلکبری هوشمندی
پایگاه خبری تحلیلی آریا جوان داستان برند بلکبری هوشمندی و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا